ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
10 کشور برتر روباتیک جهان کدامند؟
شیوع کرونا میزان تقاضا برای اتوماسیون و استفاده از روباتها را تسریع کرده است و ارزش بازار جهانی روباتها تا سال 2025 به حدود 250 میلیارد دلار خواهد رسید
میترا جلیلی
خبرنگار
طبق گزارش اخیر فدراسیون بینالمللی روباتیک (IFR)، میزان استفاده از روباتهای صنعتی در کارخانهها در سراسر جهان با سرعت بالایی درحال افزایش است. این فدراسیون که در تازهترین گزارش خود آمار سال 2021 را ارائه داده، یادآور شده است که میانگین جدید تراکم جهانی روبات تقریباً دوبرابر تراکم گزارش شده مربوط به 5سال قبل از آن یعنی سال 2015 است و تخمین زده میشود که با توجه به رشد سالانه 46درصدی تقاضای جهانی برای روباتهای صنعتی، ارزش بازار جهانی روباتها تا سال 2025 به 248.5میلیارد دلار برسد. دراین گزارش، شیوع کرونا بهعنوان عاملی یاد شده که میزان تقاضا برای اتوماسیون را دو چندان کرده است و با اعمال اقدامات قرنطینهای، عملاً شرکتها به طور فزایندهای از روباتها استفاده میکنند. اما کشورهای برتر در زمینه اتوماسیون و تجهیز به روبات کدامند؟
بازار 248.5میلیارد دلاری روباتها
استفاده از هوش مصنوعی(AI) وعلم روباتیک در جهان روبه افزایش است و کشورهایی که اتوماسیون و روباتهای بیشتری درآنها دیده میشود و از هوش مصنوعی بهره بیشتری میبرند، عملاً بر کاهش حجم کار شاغلان و بهرهوری بیشتر متمرکز هستند. هرچند نگرانیهایی در جهان وجود دارد که هوش مصنوعی شغل انسان ها را ربوده است، اما این نگاه چندان دقیق نیست. در کشورهای مجهز به روباتهای بیشتر، کارگران مهارتهای تازهای یاد میگیرند تا بر روباتها نظارت داشته باشند به این ترتیب تنها نوع شغل این افراد تغییر میکند و عملاً اشتغال ازبین نمیرود. طبق آمارهای فدراسیون بینالمللی روباتیک، میزان فروش جهانی روباتهای صنعتی در یک دهه، 6 برابر شده است به گونهای که در سال 2021 آسیا نزدیک به 70درصد از خرید روباتهای صنعتی را به خود اختصاص داده است و در رأس آنها چین با21 درصد سهم در این بازار قرار دارد و البته این سرمایه گذاریها در هند نیز آغاز شده است. تخمین زده میشود بازار روباتها اعم از صنعتی و غیرصنعتی، تا سال 2025 به 248.5 میلیارد دلاربرسد که نسبت به 48.9 میلیارد دلار در سال 2019، این رقم 5 برابر خواهد شد.
صدرنشینی کره جنوبی
یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم روباتیک و اتوماسیون، کره جنوبی است. هرچند چین سریعتر از هر کشور دیگری وارد حوزه اتوماسیون و روباتها شده، اما طبق تازهترین گزارش فدراسیون بینالمللی روباتیک(IFR)، کره جنوبی یکی از برترین کشورهای مجهز به اتوماسیون در جهان محسوب میشود و از نظر استفاده از روباتها در جایگاه نخست جای گرفته است. این کشور مجهز به هوش مصنوعی، بر داشتن بالاترین تراکم روبات در صنعت تولید متمرکز است. بر اساس آخرین آمار IFR، کره جنوبی دارای بیشترین تراکم روبات است به گونهای که به ازای هر 10هزار کارمند، 631 روبات وجود دارد که البته این رقم 8 برابر میانگین جهانی است. محققان در برخی گزارشها یادآور شدهاند که این ارقام نشان میدهد اگر هر روبات صنعتی بتواند کارهای بیش از 15کارگر تمام وقت انسانی را انجام دهد، روزی فرا میرسد که روباتها بتوانند در کره جنوبی تقریباً به اندازه کل نیروی انسانی این کشور کار کنند به این ترتیب نیروی کار انسانی با کسب مهارت مناسب، بیشتردر حوزه هوش مصنوعی، نظارت بر عملکرد روباتها و مدیریت اتوماسیون فعالیت خواهند داشت. کره جنوبی همچنین یکی از اولین کشورهایی است که کل سیستم راهآهن ملی را به یک شبکه هوشمند، پر از حسگر و مجهز به اینترنت اشیا(IOT) تبدیل کرده است و دادههای مربوط به هر سفر و میزان کارآمدی سیستم را رصد میکند.
صادرات روباتهای صنعتی ژاپن به چین
دومین کشور محبوب در زمینه هوش مصنوعی و اتوماسیون، ژاپن است که البته بر صادرات روباتهای صنعتی تمرکز دارد. دولت ژاپن میلیونها دلار بودجه را برای تبدیل شدن به یکی از کشورهای پیشرو در اتوماسیون اختصاص داده است. حالا دیگر 5مورد از 10تولید کننده برتر تجهیزات اتوماسیون را کارخانههای ژاپنی تشکیل میدهند و امروزه شرکتهای اتوماسیون ژاپنی از رشد شدید تقاضا برای محصولات خود سود میبرند. این کارخانهها زمانی که زنجیرههای تأمین بینالمللی بهدلیل همهگیری کووید19 مختل شدند، یک مزیت بزرگ محسوب میشدند.گفتنی است چین و امریکا، بازارهای برتر ژاپن برای صادرات روباتهای صنعتی هستند و به گفته فعالان این بخش، صادرات روباتهای صنعتی ژاپنی در 5 سال گذشته رشد متوسط سالانه 6 درصدی داشته است. بازار داخلی ژاپن دومین بازار بزرگ دنیا برای صنعت روباتیک این کشور پس از چین محسوب میشود. گفتنی است 36 درصد از صادرات روباتیک و فناوری اتوماسیون ژاپن به مقصد چین است و امریکا با سهم بازار 22 درصدی، دیگر بازار برتر صادرات ژاپنی روباتیک و فناوری اتوماسیون محسوب میشود.
موفقیت سنگاپور در صنعت الکترونیک
سنگاپور هم از فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی برای معرفی اتوماسیون در انواع صنایع استفاده کرده و حدود 90درصد روباتها را در صنعت الکترونیک نصب کرده است تا به سومین کشور پیشرو در زمینه اتوماسیون تبدیل شود. صنعت الکترونیک، بویژه تولیدکنندگان نیمههادیها و تجهیزات جانبی کامپیوتر با سهم 7درصدی، مشتری اصلی روباتهای صنعتی در سنگاپور هستند. سنگاپور یکی از کشورهای برتر مجهز به اتوماسیون و استفاده از روباتها در بخشهای مختلف به شمار میرود و انتظار میرود که این کشور به روند فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد به گونهای که محققان، صدرنشینی این کشور را در سالهای آینده دور از ذهن نمیدانند.
تمرکز چین بر تولید روباتهای صنعتی
چین نیز یکی دیگر از کشورهای برتر در زمینه اتوماسیون و علم روباتیک است و در جایگاه چهارم جهان قرار گرفته است. دولتمردان بر تبدیل چین به یک کشور هوش مصنوعی با تولید روباتهای صنعتی و روباتهای شخصی متمرکز شدهاند وانتظار میرود تا سال 2050 تراکم روبات های صنعتی چین به 37 واحد برای هر 1000نفر برسد که به این ترتیب بیش از نیمی از کمبود نیروی کار چین را در سال 2050 جبران خواهد کرد. گفته میشود یک روبات میتواند سالانه حدود 60هزار تا 83هزار ساعت کار فیزیکی انجام دهد که تا سال 2050 معادل 100میلیون تا 140میلیون ساعت کار در سال خواهد بود. در چند سال گذشته سرعت جایگزینی انسان با روباتها در صنایع چین بسرعت درحال افزایش بوده است و بیشتر شرکتهای خدمات یکپارچه روباتیک صنعتی و تولید هوشمند، فروش سالانه خود در سال 2021 را حداقل 2 برابر کردهاند. گفتنی است در سال 2015، چین هدف خود را ساخت سالانه 260 هزار روبات صنعتی تا 2025 تعیین کرد که این هدف 4 سال زودتر محقق شد، زیرا در سه ماهه نخست سال گذشته میلادی 268هزار و 694دستگاه روبات صنعتی تولید شد.
آلمان، پیشتاز در اتحادیه اروپا
آلمان هم در رتبه پنجم کشورهای مجهز به اتوماسیون قرار دارد و بهعنوان یکی از کشورهای پیشرو فعال در حوزه روباتیک در اتحادیه اروپا شناخته میشود. آلمان 33درصد از موجودی روباتهای اروپا را به خود اختصاص داده و این بدان معناست که کارخانههای آلمان تقریباً سه برابر بیشتر از ایتالیا (78200 دستگاه)، حدود 5برابر فرانسه (44800 دستگاه) یا 10برابر بریتانیا (23000 دستگاه) روباتهای صنعتی در حال استفاده دارند. جهانیان این کشور را با راهاندازی نخستین قطار خودران جهان و صنعت خودروسازی درحال رشد این کشور میشناسند و دولت آلمان نیز آزادی زیادی به کسب و کارها و استارتاپهای متمرکز بر اتوماسیون داده است تا شاهد نتایج درخشانی در زمینه اتوماسیون و علم روباتیک باشد. سوئیس، ایتالیا، فنلاند، سوئد و دانمارک هم جزو 10کشور برتر جهان در زمینه اتوماسیون و تولید روباتهای صنعتی و شخصی هستند و در رتبه ششم تا دهم جای گرفتهاند.
رشد اقتصادی با عملیاتی شدن شعار سال
سعید جعفری
نخبه حوزه اقتصاد
مقام معظم رهبری از سالها پیش بر مسأله تولید و بخصوص تولید دانشبنیان (و ابعاد آن ازجمله نوآوری) توجه ویژهای داشتهاند، سیر نامگذاری سالها بخوبی گویای این مسأله است. باید گفت رهبر معظم انقلاب بخوبی با شناخت موقعیت کشور و توجه به لزوم پیشرفت و توسعه شعار سال را انتخاب کرده است. بهرهوری و رقابتپذیری از مواردی است که ایشان در سخنرانی نوروزی1401 بر آن تأکید میفرمایند: «اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود، بهرهوری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهرهوری است، کیفیت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابتپذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات بهعنوان محصولات رقابتپذیر استفاده کنیم.»
همچنین لزوم حرکت از سمت اشتغال مبتنی بر نفت و منابع طبیعی به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش، توجه ویژه به قشر تحصیلکرده جوان کشور و... از مواردی است که اهمیت دانشبنیان را بیشتر کرده است. در سطح بینالمللی نیز کشورها توجه ویژهای به نوآوری و دانش در مسیر توسعه خود داشتهاند بنابراین انتخاب شعار سال، انتخاب بسیار هوشمندانهای است.
اقتصاد دانشبنیان با تکیه بر علم و نوآوری نقش به سزایی در تولید و رشد اقتصادی خواهد داشت، این بهبود از کانالهای مختلفی میتواند بر اقتصاد کشور تأثیر داشته باشد، تولیدات مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان با افزایش کیفیت تولیدی و تولید کالاهایی به روز، منجر به افزایش تقاضا شده و با افزایش بهرهوری و رقابتپذیری اقتصاد کشور را در موقعیت بهتری قرار خواهد داد بنابراین کشور با افزایش صادرات و تقاضای تولیدات داخلی روبهرو خواهد شد و مهمتر اینکه تولیدات بخش دانشبنیان با ارزشافزوده بالاتری که دارند درآمد بالاتری را نصیب کشور خواهد کرد. از سوی دیگر در اشتغالزایی این بخش یکی از مهمترین گروههایی که منجر به اشتغال آنها خواهد شد، گروه تحصیلکرده و نیروی انسانی جوان خواهد بود. البته بستر و فرهنگ ورود این گروه به اقتصاد از سوی سیاستگذاران باید فراهم شود.
البته باید برای تحقق شعار به چند بعد توجه شود. در بخش نخست تأمین مالی و حمایت از این کسب و کارها است، با توجه به مبتنی بر نوآوری و دانش بودن، این نوع تولیدات در برخی مواقع ریسک بالایی داشته و نیاز به سیاستهای حمایتی بالاتری دارند، روشهای تأمین مالی مختلفی برای این کسب و کارها قابل استفاده است. در سطح بینالمللی توجه ویژهای به نوآوری شده و از الگوهای تأمین مالی مختلفی بهره میبرند.
باید توجه شود فقط اکتفا به این سطح اشتباه بوده و لازم است موانع کسب و کار (قانونی و اجرایی) در این حوزه برطرف شود، درصورت عدم رفع موانع قانونی و صرفاً با حمایت مالی نتیجه مدنظر حاصل نخواهد شد، علاوه براین لازم است الگوهای توسعه تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین شناسایی و تدوین شود و در نهایت باید توجه ویژهای به تجاریسازی این محصولات کرد.
باید گفتمان اشتغال دانشبنیان نیز ایجاد شود. برای نمونه دستگاههای آموزشی کشور میتوانند فرهنگ این نوع کسب و کارها را در آموزشهای خود قرار دهند، همچنین باید بسترهای قانونی و اجرایی لازم برای اقتصاد دانش بنیان فراهم شود و متناسب با اقتصاد دانشبنیان بازنگری شود، علاوه بر این موارد سیاستگذاران باید با استفاده از ابزارهای حمایتی به این کسب و کارها جهت دهی کنند. هدایت نیروی تحصیلکرده به سمت فعالیتهای تخصصی میتواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد. همچنین سیاستگذاران باید در زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه این بخش سرمایهگذاری کنند.
نخبه حوزه اقتصاد
مقام معظم رهبری از سالها پیش بر مسأله تولید و بخصوص تولید دانشبنیان (و ابعاد آن ازجمله نوآوری) توجه ویژهای داشتهاند، سیر نامگذاری سالها بخوبی گویای این مسأله است. باید گفت رهبر معظم انقلاب بخوبی با شناخت موقعیت کشور و توجه به لزوم پیشرفت و توسعه شعار سال را انتخاب کرده است. بهرهوری و رقابتپذیری از مواردی است که ایشان در سخنرانی نوروزی1401 بر آن تأکید میفرمایند: «اقتصاد دانشبنیان موجب کاهش هزینههای تولید میشود، بهرهوری را افزایش میدهد که امروز یکی از مشکلات ما کاهش بهرهوری است، کیفیت محصول را افزایش میدهد، بهبود میبخشد و محصولات را رقابتپذیر میکند؛ یعنی در بازارهای جهانی، ما میتوانیم از این محصولات بهعنوان محصولات رقابتپذیر استفاده کنیم.»
همچنین لزوم حرکت از سمت اشتغال مبتنی بر نفت و منابع طبیعی به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش، توجه ویژه به قشر تحصیلکرده جوان کشور و... از مواردی است که اهمیت دانشبنیان را بیشتر کرده است. در سطح بینالمللی نیز کشورها توجه ویژهای به نوآوری و دانش در مسیر توسعه خود داشتهاند بنابراین انتخاب شعار سال، انتخاب بسیار هوشمندانهای است.
اقتصاد دانشبنیان با تکیه بر علم و نوآوری نقش به سزایی در تولید و رشد اقتصادی خواهد داشت، این بهبود از کانالهای مختلفی میتواند بر اقتصاد کشور تأثیر داشته باشد، تولیدات مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان با افزایش کیفیت تولیدی و تولید کالاهایی به روز، منجر به افزایش تقاضا شده و با افزایش بهرهوری و رقابتپذیری اقتصاد کشور را در موقعیت بهتری قرار خواهد داد بنابراین کشور با افزایش صادرات و تقاضای تولیدات داخلی روبهرو خواهد شد و مهمتر اینکه تولیدات بخش دانشبنیان با ارزشافزوده بالاتری که دارند درآمد بالاتری را نصیب کشور خواهد کرد. از سوی دیگر در اشتغالزایی این بخش یکی از مهمترین گروههایی که منجر به اشتغال آنها خواهد شد، گروه تحصیلکرده و نیروی انسانی جوان خواهد بود. البته بستر و فرهنگ ورود این گروه به اقتصاد از سوی سیاستگذاران باید فراهم شود.
البته باید برای تحقق شعار به چند بعد توجه شود. در بخش نخست تأمین مالی و حمایت از این کسب و کارها است، با توجه به مبتنی بر نوآوری و دانش بودن، این نوع تولیدات در برخی مواقع ریسک بالایی داشته و نیاز به سیاستهای حمایتی بالاتری دارند، روشهای تأمین مالی مختلفی برای این کسب و کارها قابل استفاده است. در سطح بینالمللی توجه ویژهای به نوآوری شده و از الگوهای تأمین مالی مختلفی بهره میبرند.
باید توجه شود فقط اکتفا به این سطح اشتباه بوده و لازم است موانع کسب و کار (قانونی و اجرایی) در این حوزه برطرف شود، درصورت عدم رفع موانع قانونی و صرفاً با حمایت مالی نتیجه مدنظر حاصل نخواهد شد، علاوه براین لازم است الگوهای توسعه تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین شناسایی و تدوین شود و در نهایت باید توجه ویژهای به تجاریسازی این محصولات کرد.
باید گفتمان اشتغال دانشبنیان نیز ایجاد شود. برای نمونه دستگاههای آموزشی کشور میتوانند فرهنگ این نوع کسب و کارها را در آموزشهای خود قرار دهند، همچنین باید بسترهای قانونی و اجرایی لازم برای اقتصاد دانش بنیان فراهم شود و متناسب با اقتصاد دانشبنیان بازنگری شود، علاوه بر این موارد سیاستگذاران باید با استفاده از ابزارهای حمایتی به این کسب و کارها جهت دهی کنند. هدایت نیروی تحصیلکرده به سمت فعالیتهای تخصصی میتواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد. همچنین سیاستگذاران باید در زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه این بخش سرمایهگذاری کنند.
دردسر کابلهای تقلبی و ارزان شارژر
اگر کابل آیفون خود را ارزان خریدهاید، ممکن است دچار شوک شوید، زیرا شارژرهای تقلبی اغلب با قطعات بیکیفیت ساخته میشوند و مقصر برقگرفتگی مرگبار و آتشسوزی خانهها هستند، البته راههایی وجود دارد که میتوان با شناسایی کابلهای لایتنینگ تقلبی، از خطر ناخواسته جلوگیری کرد.
به گزارش ایسنا، شارژرهای تقلبی آیفون به دو دسته کابلهای تقلبی و لوازم جانبی تأییدنشده تقسیم میشوند. کابل تقلبی یک محصول ارزانقیمت است که شبیه محصولات ساخت اپل ساخته شده است اما لوازم جانبی تأییدنشده، آنهایی هستند که توسط شرکتهای شخص ثالث و بدون نظارت اپل ساخته میشوند، این در حالی است که اگر کابل ارزانقیمتی را از یک شرکت معتبر و دارای تأییدیه اپل خریداری کنید، محصول سالم است.از طرف دیگر کابلهای تقلبی و تأییدنشده میتوانند خطرناک باشند.وبسایت انوایپست به راههای بررسی ایمن بودن کابل شارژ اشاره کرده است. اولین راه این است که بستهبندی را بررسی کنید. با توجه به اینکه اپل برای یک کابل شارژ در وبسایت خود تا ۳۷ دلار هم دریافت میکند، قابل درک است که مصرفکنندگان تمایل داشته باشند از جای دیگری شارژر بخرند، اما اگر کابلی را از فروشنده شخص ثالث میخرید، با نگاهی دقیق به بستهبندی لوازم جانبی، مطمئن شوید که توسط اپل تأیید شده است. لوازم جانبی گواهیشده شخص ثالث دارای نشان MFi اپل روی بستهبندی خود هستند که روی آن نوشته شده: «ساختهشده برای iPod، iPhone وiPad.»
دومین راه این است که به کابل نگاه کنید. برای این کار همچنین میتوانید کابل خود را با کابل اپل مقایسه کنید. لوازم جانبی تقلبی معمولاً در دست نازکتر و سبکتر هستند. کابلهای اپل نیز نشانگرهای اصالت خاص خود را دارند. به گفته شرکت اپل: «کابل لایتنینگ اپل نوشتههایی از جمله «طراحیشده توسط اپل در کالیفرنیا» و «اسمبلشده در چین»، «اسمبلشده در ویتنام» یا «Indústria Brasileira» دارد که روی کانکتور USB نوشته شده است. سومین راه این است که کانکتور لایتنینگ را بررسی کنید. کانکتور لایتنینگ تقلبی معمولاً ناهموار است. طبق گفته اپل، شما میتوانید از کانکتور لایتنینگ و کانکتور USB برای شناسایی لوازم جانبی لایتنینگ تقلبی یا تأییدنشده استفاده کنید. این شرکت برای راهنمایی، تصاویری را در صفحه پشتیبانی در وبسایت خود قرار داده است. شارژرهای تقلبی اغلب با قطعات بیکیفیت ساخته میشوند که با مقررات ایمنی مطابقت ندارند. بنابراین حتی اگر میخواهید از خرید کابلهای گرانقیمت اپل اجتناب کنید، بهتر است آنها را از خردهفروشان معتبر بخرید. مؤسسه Electrical Safety First، مرگومیر و صدمات ناشی از حوادث الکتریکی، با طیفی از شارژرهای تقلبی را آزمایش کرد و گزارش داد که ۹۸درصد مصرفکنندگان این شارژرها در معرض خطر شوک الکتریکی کشنده و آتشسوزی قرار میگیرند.
تحقیقات بیشتر توسط ESF نشان داد که ۸۵درصد مصرفکنندگان، اقلام برقی را بهصورت آنلاین خریداری میکنند که تشخیص موارد تقلبی بسیار سخت است. مارتین آلن، مدیر فنی Electrical Safety Firstگفت: این گزارش نشان میدهد هر کسی که شارژر آیفون را از یک بازار آنلاین یا از یک فروشگاه تخفیفدار مستقل خریداری میکند، ایمنی خود را در معرض خطر قرار میدهد.
همچنین تحقیقات نشان داده است در حالی که شارژرهای آیفون اپل دارای ۶۰ قطعه یا بیشتر هستند، تقلبیها کمتر از نیمی از این قطعات را دارند. اندرو وان دیویس، محقق آتشنشانی معتقد است صرفهجویی چند پوند ارزش این را ندارد که افراد بخواهند جان خانواده خود را به خطر بیندازند و خانه خود را ویران کنند. محققان همچنین گفتند که این شارژرهای تقلبی میتوانند به تلفن در حال شارژ آسیب وارد کنند.
به گزارش ایسنا، شارژرهای تقلبی آیفون به دو دسته کابلهای تقلبی و لوازم جانبی تأییدنشده تقسیم میشوند. کابل تقلبی یک محصول ارزانقیمت است که شبیه محصولات ساخت اپل ساخته شده است اما لوازم جانبی تأییدنشده، آنهایی هستند که توسط شرکتهای شخص ثالث و بدون نظارت اپل ساخته میشوند، این در حالی است که اگر کابل ارزانقیمتی را از یک شرکت معتبر و دارای تأییدیه اپل خریداری کنید، محصول سالم است.از طرف دیگر کابلهای تقلبی و تأییدنشده میتوانند خطرناک باشند.وبسایت انوایپست به راههای بررسی ایمن بودن کابل شارژ اشاره کرده است. اولین راه این است که بستهبندی را بررسی کنید. با توجه به اینکه اپل برای یک کابل شارژ در وبسایت خود تا ۳۷ دلار هم دریافت میکند، قابل درک است که مصرفکنندگان تمایل داشته باشند از جای دیگری شارژر بخرند، اما اگر کابلی را از فروشنده شخص ثالث میخرید، با نگاهی دقیق به بستهبندی لوازم جانبی، مطمئن شوید که توسط اپل تأیید شده است. لوازم جانبی گواهیشده شخص ثالث دارای نشان MFi اپل روی بستهبندی خود هستند که روی آن نوشته شده: «ساختهشده برای iPod، iPhone وiPad.»
دومین راه این است که به کابل نگاه کنید. برای این کار همچنین میتوانید کابل خود را با کابل اپل مقایسه کنید. لوازم جانبی تقلبی معمولاً در دست نازکتر و سبکتر هستند. کابلهای اپل نیز نشانگرهای اصالت خاص خود را دارند. به گفته شرکت اپل: «کابل لایتنینگ اپل نوشتههایی از جمله «طراحیشده توسط اپل در کالیفرنیا» و «اسمبلشده در چین»، «اسمبلشده در ویتنام» یا «Indústria Brasileira» دارد که روی کانکتور USB نوشته شده است. سومین راه این است که کانکتور لایتنینگ را بررسی کنید. کانکتور لایتنینگ تقلبی معمولاً ناهموار است. طبق گفته اپل، شما میتوانید از کانکتور لایتنینگ و کانکتور USB برای شناسایی لوازم جانبی لایتنینگ تقلبی یا تأییدنشده استفاده کنید. این شرکت برای راهنمایی، تصاویری را در صفحه پشتیبانی در وبسایت خود قرار داده است. شارژرهای تقلبی اغلب با قطعات بیکیفیت ساخته میشوند که با مقررات ایمنی مطابقت ندارند. بنابراین حتی اگر میخواهید از خرید کابلهای گرانقیمت اپل اجتناب کنید، بهتر است آنها را از خردهفروشان معتبر بخرید. مؤسسه Electrical Safety First، مرگومیر و صدمات ناشی از حوادث الکتریکی، با طیفی از شارژرهای تقلبی را آزمایش کرد و گزارش داد که ۹۸درصد مصرفکنندگان این شارژرها در معرض خطر شوک الکتریکی کشنده و آتشسوزی قرار میگیرند.
تحقیقات بیشتر توسط ESF نشان داد که ۸۵درصد مصرفکنندگان، اقلام برقی را بهصورت آنلاین خریداری میکنند که تشخیص موارد تقلبی بسیار سخت است. مارتین آلن، مدیر فنی Electrical Safety Firstگفت: این گزارش نشان میدهد هر کسی که شارژر آیفون را از یک بازار آنلاین یا از یک فروشگاه تخفیفدار مستقل خریداری میکند، ایمنی خود را در معرض خطر قرار میدهد.
همچنین تحقیقات نشان داده است در حالی که شارژرهای آیفون اپل دارای ۶۰ قطعه یا بیشتر هستند، تقلبیها کمتر از نیمی از این قطعات را دارند. اندرو وان دیویس، محقق آتشنشانی معتقد است صرفهجویی چند پوند ارزش این را ندارد که افراد بخواهند جان خانواده خود را به خطر بیندازند و خانه خود را ویران کنند. محققان همچنین گفتند که این شارژرهای تقلبی میتوانند به تلفن در حال شارژ آسیب وارد کنند.
چگونه ویدئوها را ویرایش کنیم؟
Icecream Video Editor Pro یک نرم افزار ویرایش حرفهای ویدیو با ابزارهای گوناگون است که به شما این اجازه را میدهد تا در عرض تنها چند دقیقه، از تلفیق چندین ویدیو و عکس فیلمی بینظیر ایجاد کنید. با افکتها و جلوههای ویژه گوناگون فیلمهای خود را جذابتر کرده و صدای پس زمینه را نیز متناسب با ویدیوی خود تغییر دهید. علاوه بر این میتوانید سرعت فیلم، چرخش، میزان مات بودن فیلم، رنگ و کنتراست آن و موارد دیگر را تغییر دهید. همچنین به کمک Icecream Video Editor Pro قادر خواهید بود تا زیرنویس یا متنهای خود را به فیلم اضافه کرده تا جلوه بهتری به خود گیرد.
از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به رابط کاربری آسان و فوقالعاده اشاره کرد. ویرایش ویدیو با تغییر در نور، رنگ، صدا، سرعت فیلم و همچنین تلفیق چندین تصویر و ویدیو و ایجاد یک فیلم نیز بخشی دیگر از قابلیتهای این برنامه محسوب میشود. اگر بخواهیم به بخشی دیگر از توانمندیهای این نرم افزار پرکار اشاره کنیم نیز باید گفت میتوان با کمک آن، زیرنویس و متن را به فیلم افزود. برش و کات کردن ویدیو نیز از دیگر توانمندیهای این نرمافزار محسوب میشود. با کمک این برنامه همچنین میتوان جلوههای ویژه و افکتهای گوناگون را به فیلم اضافه کرد. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت پی سی ورلد به آدرسWWW.P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
از ویژگیهای این نرمافزار میتوان به رابط کاربری آسان و فوقالعاده اشاره کرد. ویرایش ویدیو با تغییر در نور، رنگ، صدا، سرعت فیلم و همچنین تلفیق چندین تصویر و ویدیو و ایجاد یک فیلم نیز بخشی دیگر از قابلیتهای این برنامه محسوب میشود. اگر بخواهیم به بخشی دیگر از توانمندیهای این نرم افزار پرکار اشاره کنیم نیز باید گفت میتوان با کمک آن، زیرنویس و متن را به فیلم افزود. برش و کات کردن ویدیو نیز از دیگر توانمندیهای این نرمافزار محسوب میشود. با کمک این برنامه همچنین میتوان جلوههای ویژه و افکتهای گوناگون را به فیلم اضافه کرد. اگر شما هم علاقهمندید که این نرمافزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت پی سی ورلد به آدرسWWW.P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
اخبار
اختصاص 1700 میلیارد تومان تسهیلات به استارتاپ ها
معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات ۱۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای نوپا و استارتاپ اختصاص داده که در صورت جذب کامل این منابع، برای حدود ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد میشود.
به گزارش مهر، حامد منکرسی افزود: وزارت ارتباطات 1700 میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای نوپا، استارتاپ، پلتفرمهای فعال آموزشی، کسب و کارهای صنعتی به روش نوین، سرمایه در گردش و محصولات پهپادی اختصاص داده است.
وی در ادامه گفت: مطابق پیشبینی صورت گرفته، در صورتی که این منابع بهصورت کامل جذب شود، برای حدود ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: با توجه به تأکید شعار امسال بر اشتغالزایی، فرایند اعطای تسهیلات میتواند به تحقق این شعار کمک کند. از اینرو متقاضیان میتوانند برای ثبتنام به سامانه توان آفرین مراجعه کنند. توضیحات تکمیلی در مورد طرحها در این سامانه ذکر شده و فرایند درخواست و اعطای تسهیلات بهصورت آنلاین قابل رصد و پیگیری است.
اصلاح و تصویب چشم انداز ۱۰ ساله سند ملی فناوری نانو
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از اصلاح و تصویب چشمانداز ۱۰ ساله سند ملی فناوری نانو خبر داد.
به گزارش ایرنا، منصور کبگانیان در حاشیه یکصدوشصت ویکمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، با تشریح این جلسه برای نهاییسازی سند ملی فناوری نانو گفت: در این جلسه ۲موضوع مهم در دستور کار قرار داشت، نخست درخصوص نهاییسازی سند ملی فناوری نانو بود که در جلسات متعددی کار کارشناسی آن انجام و در جلسه گذشته این شورا، برخی موارد مطرح و بررسی شده بود.
وی افزود: در این جلسه چشمانداز سند ملی فناوری نانو اصلاح و نهایی شد و برای تطابق با ۲برنامه پنج ساله کشور حدود ۱۰سال را در نظر داریم؛ یعنی با توجه به زمانبندی که محاسبه شده چشمانداز این سند تا سال ۱۴۱۲ به تصویب رسید.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه راهبردها و اقدامات ملی ماده ۴ این سند هم نهایی شد، گفت: اقدام راهبرد ملی ماده ۴ با اقدامات ملی که ذیل این راهبرد بود و همچنین شاخصهای مربوط به این اقدامات در دستور کار قرار گرفت.
بسته هوشمندسازی خدمات قضایی تدوین شد
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تدوین و آماده شدن بسته «هوشمندسازی خدمات قضایی» با همکاری معاونت علمی و قوه قضائیه خبر داد.
به گزارش ایرنا، حسین ملازاده گفت: قوه قضائیه با تلاشهایی که انجام شده، بیش از گذشته به سمت استفاده از فناوری حرکت کرده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که وظیفه رشد فناوری و رشد بازار فناوری را برعهده دارد، برای تحقق این امر به دستگاه قضایی کمک میکند.
وی بیان کرد: بازار فناوری یک بازار وسیع است، بنابراین جدا از بحث اقتصادی این فناوری، بحث عدالت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در دنیا و در کشور ما پر رنگتر است، به همین خاطر با همکاری قوه قضائیه بسته «هوشمندسازی خدمات قضایی» را آماده کردهایم و سعی داریم این امر را جلو ببریم.
ملازاده ادامه داد: در این بسته سعی شده نیازهای قوه قضائیه در بخشهای مختلف با استفاده از توان استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان کشور مرتفع شود و هر آنچه که امکان پذیر باشد با استفاده از فناوری در حوزه قضایی ارائه کنیم تا عموم مردم و مجموعههای صنفی از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در قوه قضائیه سند تحول قضایی، تهیه، آماده و منتشر شده است، گفت: با توجه به اینکه ذات استارتاپها خلاقانه است، پیشنهاد میشود استارتاپها و فعالان شرکتهای دانش بنیان مطالعهای از این سند داشته باشند و از آن ایده بگیرند.
ورود ۱۷۰۰ محصول فناورانه به بازار
رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس با بیان اینکه شرکتهای پارک [فناوری پردیس] سال گذشته توانستند از خروج ۲۴۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ محصول و فناوری تولید شده توسط فناوران پارک وارد بازار داخلی شده است.
به گزارش ایرنا، میلاد صدرخانلو با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۴۰۰ شرکت فناور در پارک فناوری پردیس فعالیت میکنند، افزود: در این مجموعه فناورانه دو بخش در ارتباط با شناسایی نیاز صنایع بزرگ فعال هستند و تلاش میکنند نیازمندیهای اساسی صنایع بزرگ را براساس ظرفیت خود تأمین کنند که این بخشها شامل مرکز تجاریسازی و همچنین مرکز توسعه تجارت پارک فناوری پردیس است.
وی ادامه داد: در بخش تجاریسازی تلاش میشود بدنه عمدتاً دستگاههای بزرگ دولتی به سمت ظرفیت شرکتهای پارک هدایت شود و تمرکز بیشتر بر شرکت نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پتروشیمی و شرکت برق باشد که تاکنون محصولات مختلفی با تعامل و همکاری دوجانبه بومیسازی و عرضه شده است.
صدرخانلو درباره میزان اثربخشی محصولات پارک در رونق اقتصادی کشور گفت: سال گذشته شرکتهای پارک توانستند از خروج حدود ۲۴۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنند.
رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس تأکید کرد: شرکتهای پارک فناوری پردیس در تولید و عرضه محصولات فناورانه مختلف پیشگام و حتی جریان ساز بودهاند.
کمک به درآمدزایی کسب و کارهای کوچک در اینستاگرام
کاربران اینستاگرام که حسابهای عمومی دارند، میتوانند از این پس در پستهایی که ارسال میکنند، محصولات را برچسبگذاری (تگ) کنند.
به گزارش ایسنا، این گزینه تاکنون به بعضی برندها و بعضی تولیدکنندگان محتوا محدود بود ولی حالا در امریکا برای همه کالاها قابل انجام است. با این قابلیت اینفلوئنسرها میتوانند به مخاطبان خود کمک کنند محصولاتی که در پستهایشان نشان میدهند را خریداری کنند. اینستاگرام پیش از این اعلام کرده بود هدف از این قابلیت، کمک به افراد برای حمایت از کسب و کارهای کوچک محبوبشان است. اگر کاربران محصولات را در پستهای خود تگ کنند، فعلاً سهمی از فروش آن نخواهند برد، با این حال اینستاگرام شعبههای فروشگاهها را آزمایش کرده است و شرکت مِتا میخواهد اقدامات بیشتری برای کمک به درآمدزایی تولیدکنندگان محتوای کوچک از طریق اپلیکیشنهای این شرکت انجام دهد.
برچسبگذاری محصولات در پستها کار پیچیدهای نیست و درست مثل تگ کردن کاربران دیگر است. تگ کردن محصولات به پست در فید محدود نخواهد بود و اینستاگرام روی قابلیت مشابهی برای استوری کار میکند. این اپلیکیشن ماه گذشته چند قابلیت جدید شامل اشتراکگذاری آهنگ، پیامهای بیصدا و نظرسنجی برای چتهای گروهی را اضافه کرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
10 کشور برتر روباتیک جهان کدامند؟
-
رشد اقتصادی با عملیاتی شدن شعار سال
-
دردسر کابلهای تقلبی و ارزان شارژر
-
چگونه ویدئوها را ویرایش کنیم؟
-
اخبار
اخبارایران آنلاین